onsdag 12 september 2007

40 års jubilar


En av mina äldsta kamrater fyller 40 i år.
Det är min gamla Nikon F utrustning, huset köpte jag av en kamrat som gick på Fotoskolan samtidigt som mig på 60-talet. Och jag har den kvar fortfarande! Mest av nostalgiska skäl kanske eftersom den var min trogna följeslagare under många år och man bar den med sig i princip 24 timmar om dygnet. Tri-X:en köpte man i 30 meters rullar och laddade sina kassetter själv, soppade gjorde man i D76 såklart.

Nikon F introducerades av Nippon Kogaky i slutet av 1959 och den blev en kamera som kom att förändra den fotografiska världen. På några år blev Nikon F den ledande kameran på den professionella marknaden, den låg långt före alla konkurrenter och den hade under många år ingen riktig utmanare. När F:en togs ur production 1974 hade 862,600 ex tillverkats.

Inga kommentarer: