måndag 17 september 2007

Kentauren på Observatoriekullen




Lite om bilden i min header.
Skulpturen man ser på bilden heter Kentauren och är skapad av skulptrisen Sigrid Fridman (1879-1963) och den står på ena sidan av Observatorielunden i Stockholm, snett ovanför Stadsbiblioteket. Placerades där 1939.
Sigrid Fridman verk Kentauren var mycket omstridd på sin tid och omstriddheten skulle knappast ha blivit varaktig om inte en manstark organisation hade åtagit sig att underhålla den genom permanent
krigföring mot Sigrid Fridman personligen och hennes gärning.
"Skulpturen är en konst för män. Numera finns ju skulptriser och de kan gärna få erkännande för älskliga barnporträtt eller andra smärre alster av "kvinnlig sensibiletet" sa bla en kritiker. Striden om Kentauren pågick nästan i tio år innan den till slut avtäcktes den 26 juni 1939.
Några andra kända skulpturer av Sigrid Fridman är Fredrika Bremer I Humlegården (1927) och Ellen Key i Ellen Keys park (1953).

Annars så har jag börjat planera min skåneresa som om allt funkar blir av i slutet på veckan. Några höstveckor i Brödåkra...känns helt rätt just nu.

1 kommentar:

Sam Zodiac sa...

Wow! Tjusiga bilder av ett av mina favoritmotiv! Jag använder Kentauren f n som profilbild på Facebook.
Har en blogg och undrar om det är OK att jag skriver om och länkar till några av dina grejer..?
Förhoppningsfullt,
Sam