söndag 16 september 2007

Minnenas gata...



För ett tag sedan fick jag en bild (överst) via mejlen tagen på mig i det hus jag är uppväxt i. Bilden är från 1960 (jag är 18 år) och är tagen i vårt kök av en kamrat jag hade i lumpen.
Det kom mig att tänka på att när jag senare skulle göra repmöte så totalvägrade jag och blev senare dömd i domstol till 700 kr i böter, det här var någongång på 80-talet. Jag hade en kamrat som jag arbetade ihop med då och han vägrade också att göra sitt repmöte och åkte på en månads fängelse. Skillnaden var att jag hade en advokat som lyckades dupera rätten så fullständigt att t.o.m två av nämdemännen ville frikänna mig. Det är inte så att jag hade några pengar att anlita nån fin advokat för (staten betalade) utan bara turen att känna en som var en riktig ordvrängare. Tack Thomas M!
Den andra bilden är på huset, tagen i våras några timmar innan det demolerades av grävskopor och forslades bort. Jag bodde där från det jag var 7 år fram till jag var 23 år när jag flyttade till min första egna lägenhet, en etta på Kungstensgatan i stan som kostade 65 kr i månaden.

Denna kåk har varit våran uti många herrans år
Denna kåk har varit vår och det har nog satt sina spår
Denna kåk har varit snäll och den var vår i vått och torrt
Men nu e de slut på det för nu ska 7:an bort

Ja nuör det slut på gamla tider
Ja nu år det fårdigt inom kort
Nu ska hela rasket rivas
Nu ska hela rasket bort
Så jag tar farväl å stora tårar rullar på min kind
Nu är det slut på gamla tider
Nu går 7:an i himlen in
(snott från 34:an)

För övrigt hade dom i DN idag gjort en listning på vad dom socialdemokratiska höjdar politikerna sysslar med idag efter valförlusten. Såg där att Barbro Holmberg var arbetslös och jag undrar om hon måste sitta på arbetsförmedlingen och söka jobb tre timmar varje dag som jag var tvungen till innan jag gick i pension...?

Inga kommentarer: