onsdag 12 september 2007

Richard Avedon Fotografi 1946-2004 på Louisiana




Idag tänkte jag puffa lite för den amerikanska fotografen Richard Avedons (1923-2004) retrospektiva utställning på Lousiana som jag tänker besöka om ett par veckor. Senast jag såg en utställning med hans bilder var när jag besökte Photokina i Köln i mitten på 90-talet där man visade hans mest berömda porträtt i jätteformat, kopiorna var så där en 3,5-4 meter höga.
Bilderna jag visar här kommer ur hans stora (28x38 cm) bok Nothing Personal från 1964 som jag har stående i min bokhylla. Som kuriosa så sitter prislappen sitter kvar och den kostade 29,70 kr när jag köpte den då, inte för att jag kommer att sälja den men när jag googlade nyss såg jag att man kan få upp till 2400.00 kr (175 pund) för en First Edition i fint skick.
Bildlänkar om Avedon: Artphoto Gallery PDN Legends

Inga kommentarer: