måndag 24 september 2007

Lite optiksnack...



Min favorit optik just nu är min Sigma 10-20 mm. En fantastisk bildvinkel på min 350:a och skarp så att det räcker till för pengarna. Autofocusen kan fladdra lite men jag kör för det mesta manuellt och med stativ så det är inga problem. Skärpan är mycket bra vid f/8.0-11.0 så där försöker jag alltid lägga mig.


Det var någon på fotosidan som påpekade att han var förvånad över mitt goda resultat med en optik som fått så dåligt betyg i tidningen DigitalFoto. Det är klart att Canons liknande optik är lite vassare och med bättre kontrast...men den är också nästan dubbelt så dyr.
Men med lite smart bearbetning och skärpning tror jag inte man kan se någon skillnad.

Jag har tagit bilder med full öppning och då är kantskärpan naturligtvis inte den bästa, men det är ganska genomgående hos alla supervidvinklar.

Bilden från vårt krypinn i Ljungdalen med 10-20:an + en crop 100%...

Inga kommentarer: