onsdag 26 december 2007

Att "göra" eller "ta" bilder...


Det pågår ständigt en debatt i fotobloggvärlden om att "göra" eller "ta" bilder.
Jag "gör" de flesta av mina bilder vilket betyder att jag jobbar vidare med mina bildfiler i datorn som jag tidigare gjorde med mina negativ i det analoga mörkrummet. Vilket gör att slutresultatet ibland kan skilja sig rätt mycket från det som kameran en gång registrerade.
Jag är alltså mera bildskapare en ren fotograf och det är därför jag också kallar mina bilder för bilder och inte foton/fotografier.


Men jag "tar" naturligtvis bilder också, alltså bilder som skapas i kameran vid exponeringen. På dessa gör jag mest bara exponeringskorrigeringar och lite skärpning plus ibland konvertering till gråskala. Fast ibland "fuskar" jag kanske lite även här (fast inte mer än vad jag skulle ha gjort i det analoga mörkrummet).

Nyårslöfte...
Fotografera mera analogt svartvitt
Jag har en hel del sv/v film liggande i kylskåpet som jag nog borde göra någonting med det kommande året. Flera paket Tri-X i både 120 och 9x12 format.

VARNING!!! Här blir det lite kameraporr...



För 120 formatet har jag två analoga kameror kvar. Plaubel Makina 67 som tar 6 x 7 cm och Widelux 1500 som tar 6 x 12 cm panoramabilder.




När det gäller 9 x 12 formatet så har jag tre kameror: Linhof Kardan Bi som är en urstark bänkamera men som nog är för stor (och tung) för att ta med sig ut. Cambo Wide, en vidvinkelkamera (med filmmagasin 6 x 12 cm). Samt min gamla fina Zsabad träkamera.

Men troligen kommer jag att köra på 120 filmen eftersom det är mycket behändigare, och då ligger Makinan bäst till men kanske också Cambo Widen med filmbakstycket (6 x 12 cm) och 47 mm optiken för landskapsbilder.
Om jag nu kommer till skott med det här så blir det nog till slut ändå lite analogt/digitalt för jag kommer nog att scanna in negativen i stället för att kopiera dom analogt.

Trevlig fortsättning och ett gott slut....


"What an artist is trying to do for people is bring them closer
to something, because of course art is about sharing; you wouldn't
be an artist unless you wanted to share an experience, a thought."
~ David Hockney

Inga kommentarer: