söndag 16 december 2007

Mina 10 höjdare...Nr 1.

Vi går ju in i mörkrets årstid nu så den egna produktionen går ju ner lite i varv och jag tänkte därför ett tag framåt att presentera "Mina 10 Höjdare" inom design, formgivning, foto och konstvärlden. Kanske inte de mest berömda, men sådana personer, företeelser och produkter som haft stor betydelse för mig under mitt yrkes och privatliv.


Jag börjar med den amerikanska konstnären Chuck Close.
En bit in på 70-talet började jag arbeta med Airbush och då köpte man nästan alla böcker i ämnet man kunde komma över (Tack gamla Matton på Birger Jarlsgatan, där man ofta fastnade vid bokavdelningen ), det var så jag kom i kontakt med konstnären Chuck Close bilder första gången i en bok om superrealist konstnärer.

Chuck Close är idag en av världens ledande moderna konstnärer. Hans konst fokuserar sig på porträtt av sig själv och sin familj och vänner, verken produceras ofta i jätteformat.







Gillar man porträtt så måste man bara gilla konstnären Chuck Close. Jag såg hans konstverk in real life första gången 1976 i New York och det var två jättestora tavlor varav ett självporträtt. Tidigare hade jag bara sett hans saker i tryck.
Han har ett märkligt sätt att arbeta fram sina bilder, han arbetar nästan alltid med ett kompliserat rutsystem (grid) och sitter sen med näsan i duken och bygger upp sina bilder punkt/rutvis.
Materialen han arbetar i varierat under åren, började med blyerts, tusch, air-brush, rivet papper, pappersmassa samt foto naturligtvis.
Bilderna här ovan är från 60-talet och fram till mitten på 80-talet och ur boken CHUCK CLOSE av Lisa Lyon och Robert Storr från 1987.



CHUCK CLOSE IDAG
Den 7 december 1988 när Chuck Close var 49 år och på höjden av sin karriär som porträttmålare drabbades han av en ryggrads blodpropp vilket gjorde att han förlorade funktionen i armar, bål, bäckenorgan och ben p.g.a. skadan på ryggmärgens halssegment. Många trodde att hans karriär var över. Men som vid de tidigare tragedierna i hans liv fanns det inget som kunde stoppa honom den här gången heller. Han bara inte återvände till sitt måleri men också med en ny stil och det har gjort att räknas till en av dom stora Amerikanska målarna alla tider. Photo © Adam Amengual/SwindleMagazine


Han fortsätter arbeta intensivt från rullstolen tillsammans med sina medarbetare. Såg just att han håller på mycket med grafiskt tryck på sina porträtt, han gör b.l.a ett slags linoleum screen tryck med upp till 10-12 och ibland ännu fler färgtryckningar i samma bild vilket gör att dom får ett speciellt djup och tonomfång. Han har en utförlig beskrivning av sin nya teknik på sin hemsida.
Photo: © Michael Marfione

Det finns massor av fakta finns om Chuck Close därute, här några bra sidor:
Chuck Close -här finns allt!
Swindlemagazine.com
Metmuseum.org
Böcker på Amazon Chuck Close

Inga kommentarer: