söndag 23 december 2007

Dan före dan...


När jag vinner på Lotto...
...det första jag skall göra då är att skaffa nya glasögon, både läs och dom vanliga. Det har gått ca 10 år sen sist och jag börjar märka att min syn har blivit sämre och det är ju inte så kul när man håller på och arbetar med bilder.
Den kamera jag har Canons 350D har också ovanligt liten sökare så där har jag varit tvungen att skaffa en förstoringslins. Man kan naturligtvis köra med autofokusen, men jag gillar att själv ställa in skärpan i sökaren när motivet kräver detta...
Bilden: Med min vidvinkelzomm (Sigmas 10-20 mm) ställer jag nästan alltid avståndet manuellt. Med f/8-11 och avståndet på ca 1-1,5 m blir det skarpt hela vägen.

Julpyssel...
Lite julpyssel för den händige fotografen. På DIYphotography hittade jag några guider om hur du fixar ihop en schysst softbox, bouncer och Beauty Dish till din blixt. Snabbt och lätt!


Full beskrivning Homemade Softbox


Full beskrivning Homemade Flash Diffuser


Full beskrivning Homemade Beauty Dish

"Art is making something out of nothing and selling it" -Frank Zappa

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här måste jag prova. Trevlig blogg du har. Kör hårt carlzon
/Thomas