fredag 14 december 2007

Morgonkaffe 04.00...


Som vanligt de senaste veckorna vaknade jag tidigt idag redan vid 04.00. Det verkar som om jag inte behöver sova mer än 4-5 timmar numera.
Slog på TV:n och knappade fram till en av de filmkanaler som ingår i vårt standardpaket, Showtime blev det den här morgonen där dom visar filmer av B och C kvalitet dygnet runt. Fast ibland kan det dyka upp någon riktigt bra film också, för ett tag sedan såg jag Stanley Kubricks klassiker 2001 från 1968 och den håller fortfarande. Hörde häromdagen att det kommit en ny DVD-box med Kubricks filmer, måste titta om min videobutik har den....

En liten påminnelse om Avedon utställningen på Lousiana i Danmark. Har ni inget annat att göra i julhelgen ta en tur dit...jag lovar att ni inte kommer att ångra er. Och om ni har råd köp den utmärkta utställningskatalogen som i fantastiskt bra tryck visar det mesta ur hans stora produktion.
Utställningen pågår till den 13 januari. Lousiana


Igår slog jag igång min gamla Mac, en Quadra 840 AV som jag har stående i ett hörn i mitt arbetsrum. Den har inte varit igång sedan 1999 men den tuggade igång som en gammal traktor. Det tog några minuter för den att ladda upp allt men sen funkade allt fint. Det är svårt att tänka sig att den en gång var det värsta man kunde köpa. 40 MHz CPU med den då super snabba 68049 processorn, 128 MB RAM kunde man peta in i den. Vad jag minns så kostade den nånstans mellan 25-30.000 kr.
Varför detta då...det fanns på den tiden lagringsskivor som hette Iomega Jaz som var på 1GB och jag har 16 st och på någon av dessa ligger en bild som jag tänkte skriva ut och ge bort som julklapp.


Jag har märkt att min syn blivit sämre de senaste åren vilket betyder att jag numera måste lita mer och mer på min kameras autofokus. Mitt höra öga har dessutom en gammal skada på hornhinnan vilket gör att jag ser världen lite snett och högsmalare än vad den är.

"Youth is the gift of nature, but age is a work of art" -Stanislaw Jerszy Lec

Inga kommentarer: