måndag 3 december 2007

Bärbart ljus...

Blogspot har för tillfället lite problem med att visa bilderna större, men dom jobbar på en lösning!


Den inbyggda lysmasken (blixten) i min enkla Canon 350:a är ingenting man använder om det inte är absolut nödvändigt och i de flesta fall blir det ändå värdelösa skräpbilder.
Jag har därför funderat ett tag på att köpa en lös digitalblixt så att man kan styra ljuset lite bättre genom kamerans automatik. Men...hur många blixtbilder tar man på ett år? I den typ av bilder jag gör är det inte många, jag gillar bäst att arbeta med det befintliga ljuset. Och att slänga ut 2.500-4.500 kr för en ny digitalblixt känns inte så kul för en som numera lever på en taskig pension [man kan väl inte köpa en halv blixt!]...
Jag har ju sen tidigare en ganska bra blixt, visserligen för min gamla Eos 1:a. Men om man skall köra den på 350:an så får man jobba med den manuellt, men det är ju inga problem. Blixten jag har heter Speedlight 540 EZ med ledtal 54 vid 100 ISO, och det är ju rätt bra kräm. TTL och andra finesser fungerar naturligtvis inte men det är ju lätt när man jobbar digitalt att bränna av några provexponeringar och sen kompensera om det är nödvändigt. Skall ta lite testbilder under veckan och se hur sakerna funkar och samtidigt skrämma liv i min Minolta flashmeter.
Fast jag misstänker ändå att det kommer att blir en ny Canon Speedlight framåt jul...om tomten hittar hem till mig. Men det kommer nog att bli budget varianten 430 EZ som kostar ca 2.700 kr.


I dag (tisdag) har jag bokad tid i tvättstugan...

"Art is a lie that makes us realize the truth" -Pablo Picasso

1 kommentar:

Anonym sa...

Tanken på att köpa beggat finns inte i din värld eller? ;)

jag köpte mig två st "kina-blixtar" (studioblixtar) ifrån kaffebrus.com och jag måste säga att du får grymt mycket ljus för pengarna. Visst, man släpar ju inte på dem, men folk får komma till mig istället ;)