måndag 17 december 2007

Pirat eller Original...


I fotosidan.se forumet pågår en ständig debatt om olika objektiv och dess för och nackdelar. Det är ofta ganska enkla frågor från folk som köpt sin första digitala systemkamera och som vill utveckla sitt fotointresse genom att köpa nya objektiv.
Ofta en ny vidvinkel eller ett makro till priser runt 3500 - 4500 kr.
Allt för ofta spårar dessa debatter ur efter ett tag och blir ibland rena smutskastningen. Redan efter en 8-10 svar så börjar fighten mellan "pirat" och "original" och tester och tabeller dyker upp. Och efter ytterligare några sidor så brukar det bli...att original för ofta det dubbla priset är det ända som duger och "pirater" kan man aldrig lita på vare sig det gäller service å kvalité. Och sen det här med fotopressens tester, dom är ju ofta bara textreklam för tillverkarna/annonsörerna.

Jag har till min enkla "amatör" kamera Canon 350D köpt till två objektiv som täcker alla mina behov. Båda Sigma gluggar den ena på 10-20 mm och den andra på 17-70 mm, om man tänker småbild ca 16-32 och 26-105 mm. Båda till överkomligt pris och kanon gluggar båda två vid ett par stegs nerbländning.

Bilden ovan tagen med min 17-70:a på ISO 200 med f/8.0, blixt och 1/200 sek. Ingen skärpning bara korrad i LightRoom.
På uppklickad bild är ögat 100% crop, skulle lätt klara en 70 x 100 cm kopia. Det räcker för mig eftersom jag nästan aldriig gör bilder större än A3.

Nog med teknik för idag...
Två bearbetningar jag gjort från originalet på bilden ovan.




Nu är det en vecka kvar och allt är redan fixat och klart för julafton...

"Art is a lie that makes us realize truth" -Pablo Picasso

Inga kommentarer: