söndag 30 december 2007

Lite om HDR bilder igen...

Jag har det senaste halvåret skummat nätet för att hitta och läsa så mycket jag kan om HDR tekniken. Eftersom det är en teknik som passar mitt sätt att arbeta/göra bilder. Och jag lovar att det finns massor av info och exempelbilder därute. Det är bara att googla på HDR och börja läsa.



Det finns flera olika HDR program och alla arbetar lite olika. Det mest vanliga man arbetar i är Photoshop och Photomatix men jag har hittat ett annat som passar mig (mina motiv) bättre.
Det heter Dynamic Photo HDR och en demo finns att ladda ner från deras hemsida. I demon kan man inte spara själva HDR filen innan tone-mapingen (man kan också göra HDR-filen i Photoshop, spara den och sedan öppna den i Dynamic Photo HDR) men annars funkar allt, det blir en ytterst liten logo i vänstra nedre hörnet på den färdiga filen som lätt går att maska eller klona bort. Man kan naturligtvis också köpa original programmet, kostar bara $39 USD.
Någon sa att i Dynamic Photo HDR kan man göra HDR-bilder som inte ser ut som HDR-bilder. Många som gör HDR-bilder drar lite väl mycket i spakarna och då blir det ofta skräp med kraftigt överdrivna coronaeffekter och ibland neonliknande färger.

HDR-bilderna ovan är båda gjorda från en RAW-fil, fem olika "framkallningar" från ca -2 EV till +2 EV. Efterarbete i Photoshop plus lite LucisArt på slutet för att förstärka konturskärpan.
Det absolut bästa HDR resultatet (dynamikomfånget) får man självklart om man i stället tar fem separata bilder med olika inställningar (slutartider) som man sen lägger ihop. Att arbeta från en RAW-fil blir alltid en liten kompromiss, lite fusk HDR. Men ibland funkar det riktigt bra.

Självporträttet: Kameran på stativ med Sigma 17-70 mm @ 36 mm. ISO 200 1/125 sek och f/8.0. Blixt på kameran slagen i taket.
Jag har gjort några olika varianter tidigare på den här bilden som finns i mitt deviantArt galleri, här är bilden kraftigt beskuren.

Chris kök: Jag gillar verkligen min supervidvinkel zoom Sigma 10-20 mm. Bilden tagen med 10 mm, ISO 100 1/25 sek och f/10.0.




På Dynamic Photo HDR:s site finns också en plug till Photoshop som är mycket användbar Re Dynamix HDR heter den.
Med den kan man göra "fusk" HDR bilder från en fil, men också rädda många bilder genom att den "hottar" upp dynamiken i bilder om dom är lite fisiga i färger och omfång.
Demon lägger till text i över och underkant på bilden vilket går att komma förbi om man ökar bildens arbetsyta på höjden.
Bilden tog jag i Torekov på min Skåneresa i våras.


Helgnöje i Vasaparken. Snön lyser med sin frånvaro här i Stockholm men på den konstfrusna isbanan är det full aktivitet.
Snapshot genom vardagsrumsfönstret igår eftermiddag.

Jag önskar er alla ett Gott slut.......

"If you practice an art, be proud of it and make it proud of you... It may break your heart, but it will fill your heart before it breaks it; it will make you a person in your own right" -Maxwell Anderson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant, helsköna bilder som vanligt, tack för tipset ska testa demon.

Unknown sa...

Tack, Bernt! Tipset om pluggen var verkligen bra!

Anonym sa...

Hej! Du skriver att du gör dina HDR bilder från 1 RAW bild.. hur fixar du då de olika exponeringarna sen? kör du bara med curves i photoshop eller? Förövrigt älskar jag dina bilder