söndag 2 december 2007

November är över...

Blogspot har för tillfället lite problem med att visa bilderna större, men dom jobbar på en lösning!


Galleri FS
För några dagar sedan fick jag en bild antagen på fotosidans Galleri FS, jag valde att ladda upp en bild som avviker lite från mina övriga bilder.
Man kanske kunde få lite mera konstruktiva kommentarer var min tanke...men icke sa nicke. Nu har den alltså legat uppe ett par dagar, haft ca 330 visninger men inte fått en enda kommentar...
Kanske är det så att Galleri FS skrämmer folk lite...?
Fotosidan Galleri FS


Deja vu...
I lördags såg jag Björn Skifs på TV4:s nyhetsmorgon.
Jag har träffat Björn Skifs en gång i mitt liv och det var 1968 då jag layoutade ett skivomslag (Sweet Ruth) till han och hans Slamcreepers.
Under ett par år på 60-talet hade jag tillsammans med min dåvarande flickvän en studio på Luntmakargatan i Stockholm och vi gjorde under en period en hel del foto och illustrationsjobb för ungdomstidningen Bildjournalen, och jag tror att det var så kontakten uppstod. Jag kommer också ihåg att vi kom överens om att vi skulle äta lunch tillsammans i vår lägenhet när han och hans producent skulle titta på mitt förslag och när vi frågade vad han ville ha för mat så sa han bruna bönor med fläsk vore fint, och så blev det. Jag gjorde ett formgivningsjobb för Skifs ganska många år senare när han hade en show på Hamburger Börs (en meny i form av en flygel) men då träffades vi inte utan jobbet gick via Lennart Karlsson på Baldakinenkedjan.
Här kan du hälsa på Björn Skifs


Hittade en gammal bild från ett jobb för Bildjournalen tagen runt 1968/69. Tommy Blom (Tages) med sin Mai, Tommy hör man numera som kunnig presentatör och programledare i radioprogrammet Vinyl 107 i Stockholm.
Bilden skannad från en kontaktkarta.
Här kan du höra Tommy Blom Vinyl 107

"Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion
of reality with which we create our own private world" ~ Arnold Newman

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande läsning Bernt! Det måste ha varit betydligt svårare med sådana jobb förr, innan datorns intåg va?

Ang. FS, är det inte så man kan summera hela stället? 300 visningar och inte en enda kommentar ?

Jag har lessnat helt och slutat lägga upp där. Kommer inte att förlänga mitt bronsmedlemskap heller.

Snöigt som bara den här uppe. men om en vecka drar man till varmare nejder ;) Vi firar jul hos Carmens familj i Veracruz, Mexico i år. Åh vad jag längtar. Kameran ska få gå varm må du tro =)

Go jul i förskott!

Bernt Carlzon sa...

Halloj Martin,

Jo du...det var mycket slitsammare när man jobbade analogt. Bilden på Tommy Blom och fästmö Mai (nuvarande fru) är från ett modereportage och eftersom jag just kollat på kontaktkartorna vet jag att jag tog 12 rullar med "bladaren". Bara framkallningen tog ju sin tid, min Jobotank tog max 6 rullar. Och sen skulle man slå kontaktkartor också....inget man längtar tillbaka till direkt.

Här regnar det just nu och är grått och rått...typisk Stockholmsvinter med andra ord.

Mexico låter spännande...skall du turista också och titta på allt gammalt fint dom har där?

Hade gott å Go jul du med i förskott!
/Bernt