söndag 4 november 2007

Bildjox plus några klassiker...


Här har jag försökt rädda en omöjlig bild till min vän Gert i Sundsvall. Som ni ser i originalbilden är de ljusa partierna helt urfrätta vilket är vanligt i enklare digitalkameror som spar jpg. En del beror naturligtvis på fotografen också, just de här ljusförhållandet är nog svårt för för alla att klara av. Filen jag fick var dessutom ganska lågupplöst ( 5 MB). Den ända möjligheten jag såg för att rädda bilden och försöka plocka fram lite mera detaljer i de ljusa partierna var att göra en HDR/tonemapping på den.
Steg ett var alltså att göra tre olika filer från originalet, en för de ljusa partierna plus en normal och en för de mörka partierna i bilden.
Dessa körde jag sedan i mitt HDR/tonemapping program och drog där i reglagen tills jag var nöjd. Därefter jobbade jag vidare i Photoshop som vanligt med nivåer, kurvor, färgmättnad m.m. I slutändan gav jag bilden en körare i LucisArt.
Bilden skall naturligtvis inte ses som något konstverk, den är mera en dagboksbild för fotoalbumet.




Häromdagen kom jag över en tung fotobok, även innehållsmässigt. 500 sidor med 500 bilder av kända och okända fotografer från fotografins barndom och fram till idag (1998). Fin att pigga upp sig med så här i november.
Några svenskar som finns med i boken: Lennart Nilsson, Christer Strömholm, Georg Oddner, Lütfi Özkök.

Uppslagen ur THE PHOTOGRAPHY BOOK :
Ni som har varit med ett tag känner säkert igen flera av bilderna.
1. Arnold Newman + Helmut Newton
2. Paul Strand + Christer Strömholm
3. Graham Smith + W.Eugene Smith

Finns att få tag i billigt på Amazon:The Photography Book

Inga kommentarer: