måndag 19 november 2007

Snacka om skärpedjup...


Som "senior citizen" har jag numera hur mycket tid som helst att vara ute på nätet och naturligtvis också att arbeta med mina bilder.
Häromdagen hamnade jag på en site som handlade om micro/makro fotografering och DOF (deep of field) som var mycket intressant.
Vad siten beskrev var ett sätt att fotografera och en programvara för att öka skärpedjupet i bilder från ett par cm till oändlighet.
Teckniken går ut på att ta ett antal bilder där man mellan varje bild ändrar avståndsinställningen i steg från bakgrund till förgrund och sedan lägga ihop dessa bilder i deras programvara.
Så nu har jag testat det på en bild från vårt vardagsrum. Här har jag tagit 7 bilder med olika skärpeinställning från bakgrund till förgrund. Inget större fotografiskt mästerverk utan bara en testbild för att visa möjligheterna.

Sigma 14-20 mm @ 14 mm. Exponeringen var 5 sek med f/14.0 på varje delbild, stadigt stativ naturligtvis och trådutlösare.

Klicka gärna upp den till extra stor bild!

Programvaran heter Helicon Focus och en 30 dagars free demo finns att hämta på den här adressen: www.heliconsoft.com (bara PC).

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande...lite jobbigt kanske, men väl värt det