onsdag 28 november 2007

Fotoillustrationer...?



Häromdagen fick jag på fotosidan.se en fråga, är verkligen en del av mina bilder fotografier? Och det är dom naturligtvis inte utan dom mera fotoillustrationer/bilder.
Mina bearbetade bilder kallar jag aldrig fotografier utan just "bilder", en del vill kalla dom för manipulationer vilket jag tycker är lite missvisande eftersom jag aldrig påstår att mina bilder visar en sanning/verklighet. Sen tycker jag också att ordet "manipulation" har för mycket dåligt med sig i ryggsäcken. Jag gillar "bearbetade" bilder bättre och det är därför jag kallar mig bildmakare/imagedesigner.



Jag gillar att jobba med bilder både mina egna och andras (fria bilder), hitta nya sätt att anpassa tekniken till motivet. Trixa och fixa för att få ut det den bästa ur varje bild jag gör.

Bilderna: Båda fotoillustrationerna ovan är gjorda från stock-bilder som jag hämtat på deviantart.com.

Maybe the judgment of whether something is art or not should come from the viewer and not the doer. -Alan Babbitt

1 kommentar:

Anonym sa...

Och som att det skulle vara så jä**a viktigt vad man kallar dem då?!? Att man ens orkar ödsla energi på analysera om din konst ska kallas fotografi eller något annat...

Ursäkta mig Bernt, men jag blir så jävla less på sådana där personer som ska ifrågasätta det man gör hela tiden