tisdag 20 november 2007

När bildidéer föds....



Som jag skrev om tidigare (här) håller jag på och testar ett sätt att fotografera och ett program där man kan få större skärpedjup i sina bilder.
Originalbilden här (den undre på den översta bilden) består av sex hopsatta bilder där jag mellan varje bild ändrat avståndsinställningen. Tåget är ca 25 cm långt, och lokets framdel är bara 4 cm från objektivet, och det har blivit skarpt hela vägen.

Sen visade jag den här bilden på fotosidan och fick bla denna kommentar:
-"Då är det väl dags att plocka fram en himmel och hitta en global linsöverstrålning så att det blir lite liv i bilden. Lite rök och oljespill från den kollapsade tågsetet, kanske några bucklor, kontrast, distorsion och Lucis art etc. Tänkt om man haft den tid du besitter, man få hoppas att bli gammal.
Jättekul bildidé, jag hoppas att det mödosamma slitet resulterar i tankar och kommentarer från kamrater här på FS samt en helt färdig bild...".

...och det resulterade i ovanstående bild/fotoillustration. (klicka för större bild)

"There's no retirement for an artist, it's your way of living so there's no end to it". / Henry Moore

...och det håller jag fullständigt med om!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å tänk att då jag snabbkikade på dA igår och såg tumnageln av bilden trodde det var ett riktigt tåg :)

Riktigt fantastiskt resultat