onsdag 14 november 2007

Lite photoshopping m.m...

Mission Impossible...eller?




Färgdiat som är i mellanformat hittade jag häromdagen i en av mina lådor i mitt arbetsrum, trots att det legat mörkt har det blekts kraftigt speciellt i gult och blått vilket gjort att det fått ett kraftigt rödstick.
Vad att kan man göra då för att rädda bilden?
Så här gjorde jag i det här fallet. För att få så bra återgivning i bilden som möjligt skannade jag färgdiat tre gånger med olika inställningar från mörkt till ljust.
Dessa lade jag sedan ihop i mitt HDR/Tonmapping program och även där gjorde jag några olika "framkallningar". Sedan staplade jag dom i Photoshop och plockade de bitar som var bäst ur varje. Kurvor, färgjustering, skärpning plus lite Lucisart i slutändan...Viiioolaaa!


Första blötsnön...
I förrgår var det lite vitt i Vasaparken när man tittade ut. Men det kommer troligen att försvinna snabbt och det blir grått och trist igen som tidigare. Dom har redan börjat spola konstisbanan och i går på eftermiddagen var den full av småknattar som prövade sina färdigheter.



Den här två bilderna innehåller lite mera snö (och is). På den första sitter jag och tar det lite easy med en stark på sjön Öjen i Ljungdalen. Bilden är tagen på senvåren för rätt många år sedan. Jag kommer ihåg att isen var ganska porös och framåt kvällningen när vi skulle dra hem till stugan så var det så där 1.5-2 dm vatten på isen och vi var tvungna att åka längs strandkanterna.
Den andra bilden med min fru i snön är tagen på midsommarafton förra året en bit från våran stuga i Ljungdalen.


Vi tycker Photoshop är ett fint ord. Säg det gärna högt.
Det låter lite som bakelse eller regnbåge.
/Mattias på moderskeppet.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah vilka bilder..total frihet