torsdag 8 november 2007

Fars Dag är på g...


Den här bilden hittade jag efter det att min mor avlidit. Den är tagen på Arbrå station i Hälsingland och året är troligen 1938 det år då mina föräldrar gifte sig. Kanske ett kort taget när dom gifte sig.
Jag har en syster också och hon är född 1939 jag kom hit 1942 på vintern...och med fötterna först för säkerhets skull.
Min far arbetade på sågverket däruppe då, senare flyttade dom till Djursholm. Där startade han ett företag som höll på med sprängningsarbeten. Senare utvecklades företaget mot bygg och villa service.
En gång i tiden för länge sedan när jag gick på fotoskolan (1966-69) brukade jag jobba extra hos honom. Det var allt från trädgårdarbeten, takbyten, lägga stengångar, måla hus mm. Vi hade ett gott samarbete sista åren innan han avled.

Bilden var en liten 4x5 cm kontaktkopia. Min vän fotografen Roland Schröter har sedan handkolorerat en A3 repro/fotokopia. Det här skedde i början på 1990-talet, nu hänger den i vårt sovrum.

Igår var jag och fotograferade mig för nytt ID-kort, sent ute som vanligt. Snabbt med tuben till Hötorget och FotoQuick och lika snabbt blev jag av med 130 kr. Sen till posten på Dalagatan och där blev jag av med 225 kr till...så nu är det bara att sätta sig innanför brevinkastet och vänta.

Om ni har tid över och vill titta på lite fina bilder pdnonline gallery massor både av kända och okända

Inga kommentarer: