lördag 10 november 2007

My own Hall of fame...







De här är mina mest betittade/favoritbilder på deviantart.com (överst) och fotosidan.se, topp tre från varje.
Som ni ser så skiljer sig de båda siterna åt ganska mycket i bildvalet, på fotosidans är det mest naket och hud som gäller på deviantart mina självporträtt.
Blev faktiskt lite förvånad när jag tog fram statistiken, hade förväntat mig nästan det motsatta eftersom medlemmarna och medlemsantalet på de båda sidorna skiljer sig åt så mycket. På deviantart finns alla typer av skapande människor, fotografer, tecknare, målare, poeter, och konsthantverkare m.m. På fotosidan är nog 90% rena fotografer och bara 10% som arbetar mera kreativt i bildskapandet.
Men vad som är bra eller inte med just de här bilderna är svårt för mig att säga, naket drar alltid åt sig tittare (kidsen) som kanske inte är så intresserade av själva skapandet. Att några av mina självporträtt hamnade så högt på deviantart glädjer mig naturligtvis, eftersom jag just med mina självporträtt arbetat rätt hårt de senaste åren.
Varför det blivit så många självporträtt?...kanske har det med åldern att göra. Man blir med automatik så här i livets bokslutstider intresserad av att ta reda på hur man själv är (har varit) som människa både på utsidan och insidan...eller så är det så enkelt att man alltid har tillgång till modellen när nån tanke/bildidé dyker upp...


Bilderna (uppifrån) finns i större format här:
Inner life
Spirit thief
New but not new HDR

Sirpa.L
Fallen Angel
Hotel Lexington, New York

‘What we call the beginning is often the end. And to make an end is to make a beginning. The end is where we start from.’ — T. S. Eliot

Inga kommentarer: