måndag 19 november 2007

November nostalgi...



Det är ju ett rätt känt faktum att man på äldre dar gärna blir lite nostalgisk i sina tankar och drömmar. Det har även jag fått en släng av redan nu. Jag har på senare tid börjat drömma rätt mycket om några speciella år i min barndom när jag på sommarloven bodde på en liten bondgård i Mullsjö. Och jag kommer ofta ihåg drömmarna när jag vaknar och då kommer ju tankarna också. Och just i morse tryckte det på ordentligt.

Så vad gör man då...jo man googlar naturligtvis och tur som en tok har man. Efter någon minut hamnar jag på Nykyrke Hembygds- och Fornminnesförenings sida och vad dyker upp där på deras första sida, jo en bild på den bondgård jag bodde på för 55 år sedan.
Bondgården hette Lilla Gunnarsbo och låg på Gunnarsbovägen i Mullsjö den ägs numera av Hembygdsföreningen i Mullsjö och nyttjas nu som träff och möteslokal.
Jag fick också reda på att boningshuset är byggt 1848 och att det i början tjänade som bostad åt församlingsläraren. Senare har huset varit bostad åt olika arrendatorer bla syskonparet Karl och Hilma Gustavsson som jag bodde hos. De var de sista arrendatorerna och slutade arrendet 1955.

Bilderna: Överst boningshuset och det gamla torpet på fd Lilla Gunnarsbo, Mullsjö.
Jag har lånat dom från Hembyggdsföreningens hemsida.
Foto © Pär-Olov Lundgren.

Den nedre lite nyare"nostalgiska" bilden är från en myr i närheten av vår fjällstuga en sommar för ett antal år sedan när vi höll på att drunkna i hjortron, under en tid fick vi alltid ihop en tre-fyra liter varje gång vi var ute och gick med vår hund Zebban...och det kan man ju längta tillbaka till (speciellt nu i november).

Nostalgi (från grekiska nostos, hem, och algos, sjuka) betyder längtan efter ett ofta idealiserat förflutet. Nostalgin är en längtan efter ett då snarare än ett där. Det är i denna moderna tidsinriktade betydelse ordet oftast används i dag.
"Nostalgi" är idag även ett begrepp inom mode och form, som ofta sammanfaller med retro.

Så fick man sig en nostalgi tripp på nätet....

Ledord på vägen:
- "Tänk själv, det måste man faktiskt fortsätta göra hela livet".
/Ernst Kirchsteiger, SVT

Inga kommentarer: