fredag 25 januari 2008

Before digital...


Från mitt kameraskåp 1
Min gamla Polaroid 450 kamera köpt i New York hösten 1971.
Med den fotograferade jag nästan uteslutande i svart/vit och med en film som låg på ISO 3000. Optiken har bara f/8.0 som största öppning men det var aldrig några problem eftersom filmen var så snabb, var det ljust gick det att blända ner till f/42. Den elektroniska slutaren går från 1/1200 till 10 sek.
Vad jag minns kostade den runt $170


Den här polaroidbilden är från den 18 januari 1972 (min 30-årsdag) och är tagen i den ateljé jag då hade på Klara Norra Kyrkogata i Stockholm.



Från mitt kameraskåp 2
Canon New F1 L.A. Olympic Limited Edition, 1984. Köpt hos Fotoaffären på Hornsgatan 1985. Här med Canon New FD 14mm f/2.8 L raktecknande super vidvinkel.
En av Canon mest eleganta SLR kameror. Special edition inför OS i Los Angeles 1984, där Canon var den officiella kamerasponsorn.
Jag hade den mest som ett back-up hus eftersom jag bara några månader senare skaffade mig ett Canon T90-hus.


Bilden är från en Red Arrow uppvisning någongång i slutet på 80-talet tagen med Canon New FD 50-300mm f/4.5 L objektiv. Kraftig delforstoring.

Fakta om: Canon F1 New LA Canon 14 mm f/2.8 Canon 50-300 mm f/4.5


Fotografiskt minne...tjena, tjena!
De flesta av våra minnen är fantasier och gissningar snarare än minnen av verkliga upplevelser. Även om ett minne kan verka kristallklart är det troligen till stor del en efterkonstruktion och innehåller detaljer som aldrig inträffat, men verkar rimliga. Man kan och bör inte lita för mycket på sitt minne.

"All kunskap är blott hågkomster" -Platon

1 kommentar:

Anonym sa...

Bernt!
Jag har tidigare kommenterat nått enstaka inlägg av dina, jag skulle av hela mitt hjärta önska att du kunde dela med dig av några av dina enorma kunskaper.
Vi "barn" utav nutid kommer aldrig någonsin få vara med om den analoga eran som du växt upp med, vi har fått en digital kamera i våra händer, photoshop och illustrator att tillgå....hur många böcker jag än läser samt hur många internetkurser jag än deltar vid så kan jag inte på några sätt uppnå dina bilder.
Jag är väldigt imponerad av dina bilder hur du skapar dessa HDR, hur du blandar illustrator med verkliga bilder.
Jag hoppas verkligen att du kan dela med dig till oss "ungdomar".....kundskapsöverföring behövs.