lördag 5 januari 2008

Mot ljusare tider...

Så är julen över och sakta återgår allt till det vanliga igen. Det är många år nu sedan jag och min fru slutade med köpa någon större mängd julklappar till varandra. Jo lite saker fick jag som vanligt, en flaska fin whiskey, ett par svarta T-shirts, några pack strumpor och kalsonger, en kartong Belgisk choklad. Samma saker jag fått de senaste tio åren. Barn och barnbarn får i stället lite mera saker att glädjas åt.



Jag fortsätter mina äventyr i pixelvärlden.
Denna gång med en bild jag tog i höstas i Lunds domkyrka, en av Nordens främsta sevärdheter uppförd under ledning av stenhuggare från Tyskland och Italien. De äldsta delarna invigdes i mitten av 1100-talet.
Ett av de största problemen med att göra HDR/LucisArt bilder är att försöka undvika brus och corona effekter som gärna uppstår om man drar lite för mycket i spakarna. Det program jag kör med (Dynamic Photo HDR) tycker jag ger mindre brus än tex Photomatix som är det mest vanliga.
Här har jag utgått från en RAW-fil och från den gjort tre olika "framkallningar". Från dessa gjorde jag sedan tre olika HDR/tone-mappningar, först en med grundinställningar sen två där jag krämade på lite extra för att plocka fram detaljerna i bilden lite bättre. Sen stackade jag dom i Photoshop och plockade det bästa från varje genom maskning. En hel del belysnings arbete plus lite LucisArt och brusredusering på slutet.
Ett av de bästa sätten att jobba med partiell ljussättning tycker jag är att göra ett nytt lager överst i stacken, sätta lagret till overlay och sedan penselmåla svart eller vitt med mjuk pensel och mycket svag flow (4-6%). Då kan man styra effekterna kontrollerat, lite gammal hederlig pjattning och efterbelysning med andra ord.
Bilden är tagen på fri hand, 1/5 sek med f/2.8 och med min Sigma 17-70 mm, jag tog fem bilder och av dessa blev två skarpa. Om jag i framtiden skall skaffa mig något ytterligare objektiv så skall det bli ett med bildstabilisator.

"There is no such thing as inaccuracy in a photograph. All photographs are accurate. None of them is the truth" - Richard Avedon

1 kommentar:

Anonym sa...

Bernt:Jäklar vad kool. Du lyfter bilden massor. Snyggt jobbat.