torsdag 17 januari 2008

Nyårslöften m.m...

1. Att organisera alla mina bilder ordentligt i mappar
2. Att inte spara så mycket saker/skräp på skrivbordet (både det riktiga och datorns).
3. Att våga ta tag i det jag längtar efter, nya projekt, nya idéer som längtar efter att få förverkligas. Tro och ta vara på min egen kraft.





Några bilder från arkivet...
Överst två fotoillustrationer jag gjort för mitt galleri på deviantart.com.

Webra T-40 från min lilla samling av RC motorer. För att ni ska kunna se den här bilden i 3D får ni leta fram era gamla 3D glasögon. Anaglyphs kallas den här tekniken att göra 3D bilder. Man tar en bild för vänster öga förflyttar kameran i sidled (ca 7 cm) och tar en bild för höger öga. Sen får man sammanföra dom i samma RGB fil och lägga den bilden i röda kanalen och den andra i den gröna kanalen.
Enkel tutorial här!

Count Basie på Gröna Lund sommaren 1961.
Ni som är lite ålderstigna liksomsom jag kanske kommer kanske ihåg den gamla mellanölsreklamen (slutet på 60-talet tror jag det var) där dom i annonser och på stortavlor arbetade med just den här grovkorniga tekniken för att skapa stämningsbilder.
Pentax / 200 mm/ Ektachrome High Speed/ Avfotografering av diat med kraftig delförstoring på Kodachrome (1967).



EPA softbox...
Eftersom jag igår fick höjd månadspeng sprang jag direkt iväg och handlade en blixt. Det är ju inte så ofta jag kör med blixt så jag hade inte lust att lägga ner allt för mycket pengar. Det blev en liten Canon Speedlight 430EX som är smidig att ha med sig.
Idag har jag lekt lite med en hemmagjord softbox för att få lite mjukare ljus. Efter helgen skall jag fixa till en lite mera ordentligt bla måste den vara lite djupare, ca 10 cm tror jag blir lagom för att få lite bättre spridning på ljuset.

"Age is a question of mind over matter. If you don't mind, it doesn't
matter" -Jack Benny

1 kommentar:

Anonym sa...

Bernt!
Jag har aldrig förstått mig på det där med 3D glasögonen (i min barndom sändes TV-piraterna och man hade såna där grön röda glasögon) hela familjen satt och ryggade bak och tyckte det var helhäftigt, själv såg jag bilden antingen i grönt eller rött, när jag blev äldre kom förklaringen....jag har monoseende, eller rättare sagt saknar ockularseende.
Hoppas du lägger ut bilder på din hemmagjorda softbox.