fredag 11 januari 2008

Identifikation ...


Jag ärvde den här fina ljusstaken efter mina föräldrar för ca 15 år sedan.
Jag vet att min far fick den av en man som var sekreterare på den ryska ambassaden i Stockholm på 50-talet. Ljusstaken är ca 40 cm hög. Den kan vara rysk, tysk eller kanske österrikisk?
Någon som vet?....hör gärna av er, och klicka gärna upp bilden.


Jag kanske framstod som lite väl negativ i i mitt förra inlägg vilket inte var meningen, men det är tex sådana här uttalanden jag har lite svårt för:

"Ett fotografi skapas i tagningsögonblicket och inte efteråt i mörkrum eller dator".

Människor är aldrig så skrämmande som när de bortom allt tvivel är helt övertygad om att de har rätt.


Trots den digitala anstormningen finns det många som gillar att arbeta med analoga tekniker. Jag skulle också vilja göra det ibland, har fortfarande kvar min förstoringsutrustning fast nerpackad i källaren. Det stora problemet är tillgång till mörkrum, som jag bor nu finns det inga möjligheter tråkigt nog. Och att fotografera analogt för att sedan skanna in negativen känns inte så attraktivt för mig.
Så nu har jag (till slut) bestämt mig för att göra mig av med allt analogt jag har samlat på mig under åren. Om det sen går att få något så när betalt...det får vi se.

"Ingen verklighet kan någonsin delas med andra" -Alberto Giacometti

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle inte göra mig av med utrustningen Bernt...Jag är nästan övertygad om att du kommer att ångra dig om du gör det..