måndag 28 januari 2008

På stadens gator...

I lördags kulturdrogade jag mig igen genom att besöka lite utställningar här i stan. Efter att ha suttit inne nästan hela veckan gav jag mig ut på stadens gator.
Först promenerade jag från Vasastan upp till Östermalm för att se två utställningar. Den första jag besökte var med bilder av min gamle lärare och mentor Christer Strömholm. Det är ju alltid intressant och se vilka bilder dom plockat fram ur hans stora arkiv.
Här hade dom botaniserat bland hans dior från 50/60-talet och digitaliserat dessa och enligt galleriinnehavaren var det Crimson som gjort arbetet. Lite besviken blev jag på utskrifternas kvalité, för dåligt tonomfång och lite för blaskiga för min smak. Motiven bar naturligtvis Strömholms signum. Men som någon annan sa "Christer för mig är svartvitt", och det håller jag med om till 100 procent.

Några av mina Christer kort.

Sen gick jag vidare till Linnégatan lite längre upp på Östermalm och såg en liten utställning med bla Anders Petersen och Kenneth Gustavssons bilder. Petersen är väl den fotograf som axlat Strömholms mantel bäst, men ändå med ett eget bildspråk som är grovare och råare både i motivval och i utförandet.
Kenneth Gustavssons fina små poetiska bilder kan man ju inte låta bli att bli att tycka om.

Sen gick jag vidare ner till Kulturhuset och tittade på Anna Claréns Holding bilder ytterligare ån gång, jag var där och såg dom tidigare en gång strax före jul. Hennes Holding bilder är vackra, innehållsrika, tomma och lite läskiga på en gång. Lite tråkiga inramningar tycker jag med bild ända ut till ramen som dessutom skuggade bilderna lite i överkant.

Från min fotohistoria. Sista året jag gick på Fotoskolan på 60-talet hade vi samarbete med Beckmans Reklamskola dom här bilderna från den tiden.

Som avslutning på dagen satte jag mig en timma i läsesalongen och bläddrade i deras fotoböcker, lånade hem det nya tunga uppslagsverket "Centennium" om svensk fotografi 1895 - 1974 utgiven av Svenska Fotografers Förbund. Femhundra sidor att plöja igenom den närmaste tiden, och över 1000 bilder att titta på. Tyvärr lite svårläst med den plottriga typografin och dessutom ingen paginering. Trycket är också lite dåligt bitvis.

Det är trendigt att vara snäll just nu -modereporter i TV4

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en riktigt trevlig dag.
Sånt där kan man ibland önska man kunde göra här i lilla Piteå...