lördag 19 januari 2008

För över 40 år sedan...


Sommaren 1967 åkte jag plus ett gäng från "Fotoskolan" till Frankrike och där till Fox Amphoux, byn där vår lärare (Christer Strömholm) hade hus. Meningen var att vi skulle arbeta med att rusta upp ett annat hus i byn som Christer skaffat.
Så har långt efteråt är det svårt att komma ihåg hur många vi var men vi var i alla fall minst fem stycken vad jag kan se på bilden, fast jag tror vi var flera för ibland var en del ute och rörde på sig i landet. Det är antagligen jag som hade hand om disken den dag bilden togs eftersom inga av de andra syns på bilden.
Tråkigt nog avslutades min tid i Fox lite abrupt då jag råkade ut för en liten olycka som gjorde att jag hamnade på sjukhus och eftersom det var en trafikolycka (ingen mer än jag blev skadad) började den franska polisen att göra efterforskningar. Det kunde mycket väl ha blivit domstolssak och ev kortare tid i häkte.
Christer S och jag bestämde då att det var bäst att jag lämnade landet så fort som möjligt så han och några andra kom och hämtade (kidnappade) mig från sjukhuset körde mig till Marseille och satte mig på ett tåg till Sverige...


Bild från Gamla Hagalund från samma tidsepok, alltså mitten på 60-talet.

Vi var unga och vackra och totalt befriade från vad man brukar kalla ansvar. Vi kände en total frihet som jag ibland kan undra vem som gav oss.
-Stig Claesson (Efter oss syndafloden)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Satans så snygg bild! Måste få fråga hur den blivit så svart, photoshop eller analogt mörkrum?

Bernt Carlzon sa...

På 60-talet var det svårt att få tag i photoshop..:-)
Leica M2/50mm/ Rodinal och extra hårt Agfa papper. Originalbilden har ett skarpt korn som inte går fram riktigt här.