torsdag 3 januari 2008

Straight Digital...

Ibland så undrar jag vilka som är inne här och läser, fast igentligen spelar det inte så stor roll eftersom jag tycker det är kul att hålla på.
Så mycket fotograferande blir det inte för mig så här års utan jag sitter mest här och och pular med bilder från det "ljusa" halvåret. Jag skulle absolut inte ha någonting emot att som fåglarna dra söderut när mörkret och rusket kommer på senhösten.
Sydfrankrike eller Grekland skulle passa utmärkt....



Ubåten U3 på Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö.
Jag har här försökt skapa lite "Das U-Boat" känsla. Några av er kanske kommer ihåg den tyska filmen från 80-talet.
Kustubåtarna/ "Nummerubåtarna" U1 - U9.
Mitt under andra världskriget (1941-1944) byggdes i Sverige en serie på nio mindre ubåtar. Dessa var de första ubåtar som var helt svenskbyggda. Genom att minska storleken, kunde flera ubåtar byggas till samma kostnad. Produktionen fördelades mellan Kockums Mekaniska Verkstad och Karlskrona örlogsvarv och forcerades. U3 byggdes på Karlskrona örlogsvarv 1942, byggdes om 1953, utrangerades 1964 och är sedan 1969 museifartyg på Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö.
Läs mer på om U3 här!


Vid årsskiftet släcktes det gamla mobilsystemet NMT ner efter lång och trogen tjänst. Jag skaffade mig min första NMT telefon i mitten på 80-talet och har sedan dess haft ett antal modeller. NMT var under många år det enda som fungerade uppe i min fjällstuga även sedan GSM kom i början på 90-talet. Numera fungerar GSM bra däruppe, lite sämre ibland när man ger sig iväg ut på fjället.
På bilden min första och min sista NMT telefon, båda från Nokia. Mobira Talkman vägde ca 4 kg så det var ingenting man tog med sig ut på stan direkt.


Utsikt från mitt vardagsrum i morse kl. 08.23.

"Människan är aldrig så skrämmande som när hon bortom allt tvivel är helt övertygad om att hon har rätt".

4 kommentarer:

Lars sa...

Hej Bernt!

Jag följer din blogg med spänning, du är en stor inspirationskälla och en duktig "bildmakare"/illustratör. Så om inte annat fortsätt gärna för min skull...

MVH

/ Lars en trogen bloggläsare

Anonym sa...

Hej Bernt!

Jag kommer ofta hit till din blogg och läser och begrundar. Du har härliga, inspirerande idéer som är intressanta. Du skriver att du inte vet om någon läser, det är inte lätt att veta om ingen hör av sig.

Men nu vet du!
Jan Bernhardtz

Anonym sa...

Du är en inspirationskälla Bernt,
och jag vore överlycklig om du forsatte att vara det.

Gott nytt år

Helena sa...

Hej Bernt!
Jag följer din blogg regelbundet och förundras över hur fantastiskt snygga bilder du lägger upp. Har även sett dina bilder på FS.