tisdag 22 januari 2008

Herbert och jag...

Några av er kanske kommer ihåg att jag i november förra året skrev lite om den bondgård jag bodde på som sommarbarn i början på 50-talet.

Boningshuset och det gamla torpet på fd Lilla Gunnarsbo, Mullsjö.
Foto © Pär-Olov Lundgren.

När jag på nätet hittade bilder på den fd bondgården Lilla Gunnarsbo (numera hembygdsgård) mejlade jag till hembygdsföreningen och frågade om dom hade någon information/bilder från de sista arrendatorerna, syskonparet Karl och Hilma Gustavssom hos vilka jag bodde.
Ganska omgående fick jag svar från föreningens ordförande Ing-Britt Filipsson som skulle höra efter på föreningens nästa möte. Men hon drog sig till minnes att hon hade sett en bild på en liten stockholmspojke.

Herbert och jag sittande på gräsmattan framför boningshuset.
Jag tror att det är min far som tagit bilden för v
i hade samma bild hemma i mitt
föräldrahem tidigare och mina föräldrar var och hälsade på mig
andra sommaren jag var där.


Så igår rasslade det till i min mailbox och där låg ett svar plus en bild. En bild på mig och gårdens dräng Herbert tagen något av de första åren jag var där, antagligen 1951. Jag kommer ihåg att han var som en storbror för mig.
Första sommaren jag åkte till Mullsjö hade jag en ledsagare med mig från det sociala, resterande gånger åkte jag själv med en adresslapp runt halsen och en snäll konduktör på tåget som såg till att jag kom rätt vid tågbytet i Jönköping.

Så nu har jag äntligen fått tag i en bild från min barndom. När min far avled för ca tjugo år sedan slängde min mor alla familjebilder, varför hon gjorde det fick jag aldrig svar på innan hon avled.

Ge mig leendena och skratten
tillbaka
från en underbar barndom
som jag saknar så mycket

Ge mig ett regnoväder
så jag glömmer allt annat
och låt mig få plaska och hoppa
i alla vattenpölar jag hittar

Inga kommentarer: