tisdag 22 januari 2008

Tri-X Rodinal och extra hårt papper


I början på 60-talet var jag medlem i Danderyds Fotoklubb och vi var ett gäng där som var mycket aktiva och vi deltog i många utställningar och tävlingar runt om i landet. Klubben bjöd också in många av dåtidens aktiva fotografer till sina månadsmöten.
Lennart Nilsson, Kary Lasch, Janne Delden, Hans Hammarsköld, Tore Johnsson, Lennart Olsson, Ove Ahlström, Sven Gillsäter, Sune Johnsson, Christer Strömholm är några av dem jag kommer ihåg just nu.
Det var på den tiden mera diskussioner om bild, färg och form när man träffades och mycket lite snack om utrustningar till skillnad mot idag. Man hade sin kamera och tog sina bilder.
Bilden på det gamla torpet tagen något år in på 60-talet. Idag är husen upprustade och kallas Hagby stugorna och ligger vid Österåkers Golfklubb. Leica/21 mm/Tri-X.


Jag är ingen bakåtsträvare (jag älskar den digitala tekniken) men om man läser olika forum för fotointresserade idag så handlar 90 procent om kamerateknik och den största delan av dessa procent handlar om problem med kameran eller optiken, alltså fel på sakerna. Men det kanske det inte är så konstigt med den takt som tillverkarna pumpar ut sina nya modeller. Tänk om det vore så här med andra varor eller tjänster vi köper, vilket ramaskri det skulle bli.
Bilden...min pixelfria och friska 40-åring!



Mitt filmintresse startade ganska tidigt, jag älskade redan från början att sitta där i biomörkret och försvinna in i "the silver screen". I tretton/fjortonårsåldern tröttnade jag att gå på matinéer och ville se "riktiga" filmer, men på biografen där jag bodde i förorten hade vi en stenhård biografvaktmästare så då fick man ge sig in till stan i stället. På Grev Turegatan låg då en liten biograf där dom inte var så noga med åldersgränserna, dit brukade vi ta oss på helgerna och se franska och amerikanska gangsterfilmer. Det här var på 50-talet så de flesta filmerna var fortfarande i svart-vitt. Där mötte man för första gången Eddie Constantine som Lemmy Caution men också Robert Mitchum i hans mörka 40 och 50-tals filmer t.e.x Night of the Hunter från1955 som jag såg om för inte så länge sedan.
Bilden...här har jag färglagt en ung Robert Mitchum, en variant på bilden finns på min deviantArt sida ...där ni också kan se förlagan.

"Years ago, I saved up a million dollars from acting - a lot of money then -and I spent it all on a horse farm in Tucson. Now when I go down there, I look at the place and I realize my whole acting career adds up to a million dollars worth of horseshit" -Robert Mitchum

Inga kommentarer: