tisdag 15 januari 2008

Före och efter...

När jag läste Mattias/Moderskeppets guide i senaste Kamera&Bild om restaurering av bilder så blev jag lite sugen på att leta upp lite gamla bilder. Överst i en av mina låder hittade några ganska dåligt kopierade svartvita 18x24 kopior, troligen några provkopior som jag sparat. Och rätt vad det är så sitter man där och försvinner bort i sina minnen igen...



Bilden på det slappande gänget ute på Järvafältet är från 1960 det år jag gjorde lumpen på I1 i Sörentorp, jag sitter i mitten med kameran beredd som vanligt. Till höger halvligger min dåvarande kamrat Lasse. Lasse hade jag stött på varann första gången redan 1957 då jag sökte mitt första arbete efter det jag avslutat min 8-åriga skolgång. Arbetet vi båda sökte var som litograflärlingar på Åhlen & Åkerlunds förlag. Jag fick inget arbete där men fick bara någon vecka senare anställning som litograflärling på ett annat tryckeri. Litografyrket finns inte kvar längre men innan skannrar och datorerna tog över såg en litograf till att det blev rätt färgbalans i fyrfärgsbilder som skulle tryckas.
Lasse och jag stötte på varandra igen 1959 då vi båda gick en utbildning på Grafiska Yrkesskolan i Stockholm. Att vi sen hamnade på samma lucka när vi gjorde lumpen 1960 var ju lite lustigt. Efter lumpen har jag inte träffat Lasse, men när jag googlade så såg jag att han nu bor på Södermalm.
Senare kom ju 1968 vilket gjorde att min syn på det här med det militära förändrades en hel del och dom fick klara sig utan mig i framtiden.
Bilden är tagen av fotografen Björn Myrman (1942–99) som låg på samma kompani som jag. På I1 fanns det tillgång till mörkrum där vi brukade jobba tillsammans.


DOGMA 07 redan 1960...
Om ni som liksom jag också hänger på fotosidan vet då att det där startat en grupp som kallar sig DOGMA 07, och reglerna där är: 1 kamera, 1 objektiv och en film och det är vad jag arbetade efter redan då. Leica hade jag inte råd att skaffa mig då så det fick bli en Canonhus i stället. Men ett Leitz objektiv hade jag, den inskjutbara 50 mm Summaren f/2.0. Väldigt praktiskt när man var ute i fält.
Bara något år senare skaffade jag min första Leica, en M2:a med en 35 mm Summilux f/1.4 och den hade jag kvar (plus en hel del annan Leicautrustning som tillkommit under åren) ända fram till 1996 då jag sålde allt för att få ihop till insatsen på min bostadsrätt.

"The negative is the equivalent of the composer's score, and the print the performance" -Ansel Adams

1 kommentar:

Anonym sa...

Lustigt...då jag gjorde lumpen väcktes mitt fotointresse. Jag gjorde civiltjänst, ihop med en fotograf. Vi hade också tillgång till mörkrum och han lärde mig snabbt de enklaste grunderna..

p.s. snygg restaurering, får ta och se om jag hinner köpa tidningen (har precis kommit hem från 5 veckors utlandsvistelse, så det är väl kört...)